Sinterklaaskoeken

Ah! Morgen is hij er weer : die lieve goede sint. Omdat hij het al zo druk heeft met cadeautjes ronddelen, help ik hem vandaag een handje en bak ik zelf mijn klaaskoeken. Ik heb er een klein wedstrijdje van gemaakt. Ik maak ze vandaag namelijk op 2 manieren: 1x met de broodmachine van een kantenklare bloem van den boerenbond en een 2e keer met het recept van "den Piet". Bij het proeven van het deeg denk ik dat ik het al weet ....

Hierbij het recept van de zelfgemaakte :



Klaaskoeken

2 eitjes
4,5 dl melk
1 kg bloem
200gr boter
80gr gist
s Snuifje zout
150gr suiker
t Theelepel kaneel
1 eigeel
Beetje water


Bereiding:
- Maak de melk lauw, doe er de eitjes bij en de helft   van de bloem en het gist.
- Kneed zachtjes gedurende 5 minuten. 
- Stop met kneden en zorg ervoor dat de boter op kamertemperatuur is en doe ze er in nootjes bij.
- Voeg ook de rest van de bloem, de suiker, en het zout toe 
- Kneed opnieuw 10 minuten tot het deeg niet meer kleeft, zeker geen bloem meer bijvoegen. Het deeg is   nu 1 geheel.
- Strooi een beetje bloem op het aanrecht en bol het deeg even op. 
- Leg het in een schaal, een nat doekje erover en 20 minuten laten rijzen in een oven van 40 graden.
- Strooi opnieuw een beetje bloem op het aanrecht, haal het deeg uit de kom en rol het uit tot op een 1,5   cm met een deegrol. 
- Maak vormpjes leg, deze op een bakplaat met boterpapier en zet opnieuw in de oven op 40   graden. 

- Laat rijzen gedurende 20 minuten.
- Meng eigeel met een beetje water. 
- Smeer er voorzichtig de koeken mee in.
- Zet in de hete oven van 225 gr.gedurende 15 minuten





En nu wachten op het resultaat !


En dit is het resultaat van de Piet-koeken!
Ze zien er niet alleen lekker uit, je zou ze eens moeten ruiken !






En dit is het resultaat van de kantenklaar mix!
Zien er ook niet slecht uit maar wegen een pak meer !




'k Zou toch zeggen : smakelijk.

1 opmerking: